Alemitu Bekele röportajı - Etiyopya asıllı Türk atlet Alemitu'dan ilginç bilgiler - Afrika'dan gelen milli atletler - Etipyopyalı koşucuların sırları

Avrupa Salon Atletizm Şampiyonası’nda İstiklal Marşımızı çaldıran Etiyopya asıllı Alemitu, "Türk insanının sevgisi ve beni sahiplenmeleri ile Türk oldum, Türk gibi yaşamaya başladım" diyor.

O, doğduğu ülkesine, oğlunun, eşinin yanına Etiyopya pasaportu ile değil, Türk pasaportu ile bir yabancı gibi 5 yıllık oturma izni alarak giriyor. Onu 21 yaşında bağrımıza bastık. Türk yaptık. O da geçen hafta İtalya’da düzenlenen Avrupa Salon Atletizm Şampiyonası’nın 3 bin metre finalinde birinci olarak, bize Avrupa Salon Atletizm şampiyonaları tarihindeki ilk altınımızı getirdi.

Kendisini tıpkı Elvan gibi Türk atletizmine kazandıran antrenörü Ertan Hatipoğlu’nun, "3-4 yıl garajda yatmış, kontak anahtarı açılmamış, sıfır kilometre bir otomobil gibi. 31 yaşına rağmen uzun yıllar garajda durmuş olmasından dolayı daha yıllarca Türk atletizmine hizmet edecek bir atletimiz" diye anlattığı Alemitu sorularımızı içtenlikle yanıtladı.


Kendini ne kadar Türk hissediyorsun?
"Kendimi her Türk kızı kadar Türk hissediyorum dersem, abartılı konuşmuş olmam değil mi?"
Etiyopya vatandaşlığından çıktığında neler hissetmiştin? Çevrenden ne tür tepkiler almıştın?
İlk geldiğimde sakatlık geçirmiş, 2 ay koşamadığım için bunalıma girmiş, ’keşke gelmeseydim’ demiştim. 4000-5000 metre rakımdan sıfır rakıma geldiğim için ben de sıfır olmuştum. Etiyopya’da, ’Türkiye’ye neden gittin? Niye ülkeni sattın?, Biz sana bakamadık mı, Türk oldun?’ diye eleştiriler aldım ama yılmadım. Zamanla deniz seviyesinde yaşamaya alıştım. Türk insanının sevgisi ve beni sahiplenmesi ile Türk oldum, Türk gibi yaşamaya başladım."
Türkçe’yi çok iyi konuşuyorsun. En beğendiğin Türkçe cümle hangisi?
"Afiyet olsun. Kolay gelsin. Allah yardımcın olsun."
Etiyopya’daki yaşantından söz eder misin? Aileniz bir kabileye mensup mu?
"Ben Oromo kabilesine mensubum. Etiyopya’daki başarılı atletler hep bu kabileden çıkıyor. Etiyopya nüfusunun yüzde 50’si Oromo’dur. Etiyopya’da atletizm ilkokulda okuma-yazma bilmeden başlar. Yalın ayak koşturulur, işte oradan atlet olacaklar seçilir. Öyle finiş olur ki, kalabalıktan kimin birinci bitirdiği bile belli olmaz."
Etiyopya ırkı atletizm sporundaki bu gücü nereden buluyor?
"Etiyopya’da atletlerin mucize bir doğal enerji içeceği var. Buğdayı kavurup ezer, bal, süt ve su ile karıştırır, antrenman öncesi ve sonrası içeriz. Bu Etiyopya atletlerinin enerji içeceğidir."
Ve sıra teşekkürde.. Alemitu, aldığı altın madalyada payı olanlara, "Giyeceğim ayakkabıdan, yiyeceğim yemeğe kadar ilgilenen hocam Ertan Hatipoğlu’na, Öznur Dursun’a, Üsküdar Belediye Başkanı Mehmet Çakır’a, Üsküdar Bld.Spor Başkanı Mecit Çetinkaya’ya, GSGM’ye, Atletizm Federasyonu’na ve Spor Bakanı Murat Başesgioğlu’na sonsuz teşekkürler ediyorum" diye teşekkür etti.
Boynundaki iki kolyenin uğuru nedir?
Bu kolyelerden biri antrenör Öznur Dursun’un uğur kolyesi. Bu kolyeyi Avrupa Kulüpler Kros Şampiyonası ile Avrupa Salon Şampiyonası’nda taktım, iki birincilik kazandım. Meryem Hanga taktı, Türkiye Kros Şampiyonası’nda 4’üncü, diğer bir yarışta birinci oldu. Bahar Doğan, Trabzon Yarı Maratonu’nu kazandı, Mersin’de kürsüye çıktı.
Oğlu oyuncak yerine madalya istedi
"KAFAM hem antrenmanda hem de Addis Ababa’daki yuvamda" diyen Alemitu Bekele Degfa, oğlunun kendisinden ilginç bir istekte bulunduğunu anlattı:
"Yedinci olduğum Pekin Olimpiyatı’ndan sonra oğlumun yanına döndüm. Bana ’yarıştan sonra neden Türk bayrağı alıp tur atmadın? Bayrağın yoksa evimizdeki bayrağı sana vereyim’ diye sitem etti. Oğlumun o isteğini Torino’da yerine getirdiğim için şimdi çok mutluyum. O, ’Türkiye’den sana oyuncak getiriyorum’ dediğimde bile benden madalya ister."
Peki Alemitu Türkiye’den Etiyopya’yı, Etiyopya’dan Türkiye’yi nasıl görüyor?
"Türkiye’den baktığımda Etiyopya küçük bir ülke. Sonuçta bir Afrika ülkesi, ekonomisi güçlü değil. Ancak okur-yazar oranı yüzde 80’i buluyor. Atletizm ülkenin vitrini, vizyonu. Etiyopya’dan baktığımda Türkiye ise, sporcuların hayal ülkesi. Ekmek kapısı. Lider ülke, turizm cenneti. Bolluk, bereket dünyası."
Kaynak: Hürriyet gazetesi

Yorumlar

Afrika Burada

Gana Nerede - Gana Nerde - Gana Dünyanın Neresinde

Kamerun Nerede - Kamerun Nerde - Kamerun Hangi Kıtada

Cibuti Nerede - Cibuti Nerde - Cibuti Hangi Kıtada

Mali Nerede - Mali Hangi Kıtada - Mali'nin Konumu

Angola Nerede - Angola Nerde - Angola Dünyanın Neresinde

Seyşeller Nerede - Seyşel Adaları Nerde - Seyşellerin Haritadaki Yeri